Höylämiehen ristiretki: Tuunaamalla täydellisen partahöylän jäljille

Universaalisti miesten harrastuksille tyypillisiä ominaisuuksia ovat muun muassa se, että ne lähtevät usein totaalisesti käsistä, niiden hintaa ei saa kysyä, ja mitä enemmän pääsee säätämään, modaamaan ja muokkaamaan tee se itse-meiningillä, sen parempi. Klassinen parranajo ei tee poikkeusta sääntöön. Partaveitset ovat lottovoitto tee se itse-miehelle teroituksineen, hoonaamisineen, stroppaamisineen ja kunnossapitoineen, mutta höylämiehillekin on ronski kourallinen kikkoja joilla muokata välineistä mieleisensä.

Kuten klassisessa märkäajossa yleisesti, myös höylien kanssa muokkaaminen ja valinnan vapaus on vahvasti läsnä. Välineitä voi tiettyyn rajaan saakka muutella siten että ominaisuudet saa säädettyä juuri itselle passeleiksi. Tänään keskitymme muutamaan keskeiseen tapaan jolla ajokokemusta voi muuttaa.

SHIMMAUS

Edellisessä kirjoituksessani sivusin Gillette Tech-höylän mietoa ottavuutta, ja sitä kuinka sitä voisi kohentaa shimmaamalla. Mitä oikein on shimmaaminen ja mitä sillä saavutetaan? Shimmaus juontaa juurensa englanninkielisestä termistään ”shim a razor”, joka tarkoittaa teräkulman säätämistä tuunaamalla höylää tavalla, jonka esittelen seuraavaksi. Shimmaamisen tarvittavat äärimmäisen tekniset erikoisvälineet ovat esitelty tässä kuvassa:

  1. IMG_6490Miedosti ottava höylä johon kaivataan hieman aggressiivisuutta.
  2. Uusi, iskussa oleva partaterä. Tässä Astra Platinum.
  3. Vanha, käytöstä poistetu partaterä. Tässä Mühle.
  4. 5- ja 2-vuotiaiden tyttärien askartelusakset. (Mitkä tahansa muutkin sakset käyvät.)

IMG_6491Ratkaisevassa roolissa tässä hommassa ovat nuo sakset ja vanha partaterä. Vanhasta terästä leikataan leikkaavat teräosat pois saksilla. Terä on ohutta metallia, joten tavalliset sakset purevat siihen ongelmitta – toki tällainen aikaa myöten tylsyttää sakset (tällä ei sitten suinkaan ole mitään tekemistä sen kanssa että itse valitsin työvälineeksi lasteni askartelusakset). Leikkaa vain sen verran vähän että saat leikkuupinnat pois, älä ota liikaa. Ole varovainen leikatessasi, käytettykin terä viiltää helposti ikävät haavat jos ote lipsuu.

IMG_6500

Tässä vaiheessa sinulla siis on sekä leikkaava, hyvä partaterä että torsoksi raadeltu entinen partaterä. Aseta ensimmäiseksi ehjä ja leikkaava partaterä paikalleen. Leikkaava terä tulee siis aina ensimmäiseksi, höylän kärkiosaan, eli ylimmäiseksi.

IMG_6501

Sen jälkeen shimmausterä asetetaan leikkavan terän päälle. Höylä kasataan ja kiristetään normaalisti. Metodi soveltuu kaikille kolme- ja kaksiosaisille höylille, mutta ei butterfly-tyyppisille ladonovilla varustetuille höylille, koska niissä höylän kiristys paikalleen on rakenteeltaan erilainen.

Tällä metodilla löytää helposti uutta käyttöä höylille, jotka ovat muuten laadukkaita ja mieleisiä, mutta ajojäljeltään jääneet liian miedoiksi. Shimmaamalla leikkaavan terän kulma muuttuu siten että höylästä tulee aavistuksen aggressiivisempi. Jos tämänkin jälkeen höylä on liian maltillinen, voi kokeilla lisätä myös toisen shimmausterän ja katsoa löytyisikö sitä kautta avain kyseisen höylän ja omien mieltymysten optimaaliselle kohtaamispaikalle.

SHIMMATULLA HÖYLÄLLÄ AJAMINEN

IMG_6517

Edellisessä artikkelissa käsitelty 60 vuotta vanha Gillette Tech oli nyt siis saanut shimmauskäsittelyn, ja oli valmis uuteen koeponnistukseen. Tähän sessioon valikoitui espanjalais-saksalainen sekoitus; Floïdin parranajoöljy jota käytin esivalmisteluna, LEA:n partasaippuapuikko ja Mühlen Silvertip Fibre-suti. Jälkilöylyistä vastasivat La Tojan balsami ja 4711, tuo kölninvesien kantaisä.

Jos Gilletten kyyti oli alkuperäisenä mietoa ja mukavaa, niin nyt se nousi uudelle tasolle. Siitä ei tullut mikään raaka eikä aggressiviinen nytkään, mutta sillä sai selvästi tarkemman ajon. Omaan makuuni se parani entisestään aivan huomattavasti. Shimmauksessa on siis totisesti ideaa. Jos kaapin perukoilla pölyyntyy joku mukava, mutta turhan säyseä parrantaltutin, kannattaa se kaivaa esille ja testata shimmattuna versiona. Unohdettu höylä saattaa löytää uuden elämän.

FRANKENRAZOR

Joskus kuulee puhuttavan jostakin tietystä höylästä, että se on muuten täydellinen mutta… Esimerkiksi klassinen Mühlen R41 on usein ylistetty, mutta olen kuullut monasti sitä kritisoitavan kevyestä varrestaan. Mitäs tässä tapauksessa on tehtävissä? Jos leikkuupää hoitaa hommansa täydellisesti, mutta varsi ärsyttää? Tai jos höylässä on täydellinen varsi mutta leikkuupäätä ei saa mieleisekseen shimmaamallakaan? Tähänkin on ratkaisu olemassa. Sitä kutsutaan lempinimellä ”Frankenrazor”.

Jostakin tuntemattomasta, mutta äärimmäisen kätevästä syystä alalle on nimittäin pääsääntöisesti vakiintunut standardikierteet joilla höyläpää kiinnittyy varteen. Niinpä yhdistelemisen mahdollisuuksia on niin paljon kuin kotoa löytyy välineistöä.

Frankenrazor on siis lyhykäisyydessään eri höylien osista koostettu höylämutantti. Monet merkit ja kaupat myyvät myös varsia ja päitä erikseen, joten omanlaisensa höyläkokonaisuuden voi usein rakennella jo verkkokaupan ostoskorissa. Hauskinta on kuitenkin kaivaa kaapin perukoilta omat välineet esiin, ja testailla minkälaisia superhöyliä niistä saa rakennettua! Tässä muutamia esimerkkejä siitä, kuinka näitä ristisiitoksia voi toteuttaa.

IMG_6507
Mitähän näistä rakentaisi?
IMG_6514
Sopisiko Gillette Techiin raskaampi ote? Ei muuta kuin Braveheartin varsi kiinni! 
IMG_6512
Toimisiko Shave Club Finlandin höylä isommalla varrella? Kokeillaanpa naittamalla se Parkerin kanssa!
IMG_6510
Mühle R41 ja Braveheart tekivät vaihtokaupat. Tämän R41:n varren keveydestä ei voi enää kukaan valittaa!

YHTEENVETO

Shimmaaminen ja Frankenrazorien rakentelu on todella hauskaa hommaa. Vaikka olisi höyliinsä tyytyväinen sellaisenaan, tuunaaminen on silti kokeilemisen arvoinen juttu. Se tuo uusia ulottuvuuksia parranajoon, ja parhaimmillaan kokeiluillaan onnistuu rakentamaan itselleen parhaan mahdollisen höylän, sellaisen jota ei kaupasta voi suoraan ostaa. Ajomies suosittelee lämpimästi sekoittamaan pakkaa ja löytämään tutkimattomilta teiltä uusia parranajoelämyksiä!

Advertisements

One thought on “Höylämiehen ristiretki: Tuunaamalla täydellisen partahöylän jäljille

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s