RazoRockin tarina – Ajomiehen haastattelussa Joe Abbatangelo

Italia on täällä vanhan mantereen puolella todellinen klassisen parranajon aarreaitta, joka omaa pitkän ja menestyksekkään historian niin parranajosaippuoiden kuin esimerkiksi partasutien valmistuksesta. Italiasta löytyykin runsaasti artesaaneja, jotka valmistavat erinomaisia parranajosaippuoita pienissä erissä. Näitä on tosin turha muualta käsin haikailla, koska saatavuus on Italian ulkopuolella olematonta, ja jos jotenkin niihin kiinni pääsisikin, karkaavat hinnat korkeiksi.

Tähän epäkohtaan on iskenyt kiinni Toronton lähistöltä Ontarion Aurorasta käsin toimiva kanadalainen RazoRock, joka brändinä on noussut muutamassa vuodessa jokaisen klassisen parranajon ystävän huulille. RazoRock on kahden kanadanitalialaisen miehen pyörittämä firma, joka tietyllä tapaa tehnyt mahdottomasta mahdollista luomalla verkoston jonka käsin he tuottavat laajaa ihastusta ja kehuja keränneitä tuotteita eri valmistajilla Italiassa, ja myyvät niitä sitten oman nimensä alla todella kohtuullisin hinnoin. Olen itsekin ehtinyt tutustua kohtalaiseen kirjoon RazoRockin erinomaisia saippuoita, ja hämmästellyt niiden timanttista hinta-laatusuhdetta ja mahtavia tuoksuja. Kuinka tässä on onnistuttu?

Tähän mysteeriin saatiin hieman valaistusta, kun Ajomiehellä oli poikkeuksellisen suuri ilo ja kunnia saada haastateltavakseen RazoRockin perustaja ja nokkamies Joe Abbatangelo, jonka kanssa tarinoimme brändin synnystä, nykyhetkestä ja tulevaisuudesta. Sekä tietenkin niistä mielettömän laadukkaista saippuoista!

IMG_6916

RR_Joe
Joe

Ajomies: Aloitetaanpa ihan alusta; kuka olet?
Joe: Olen Joseph Abbatangelo, ja olen toinen puolikas RazoRockia ja Italian Barberia pyörittävästä tiimistä. Toinen puolisko on nimeltään Michael Iurio, joka sattuu myös olemaan setäni.

A: Mikä on RazoRock?
J: RazoRock on brändimme, jonka alla myymme melko laajaa valikoimaa klassisen parranajon tuotteita. Toinen oma merkkimme on Italian Barber, joka on myös verkkokauppamme nimi.

A: Kuinka itse tutustuit klassiseen parranajoon?
J: Olimme vuonna 2009 perhelomalla Italiassa. Appiukkoni joka on eläkkeelle jäänyt italialainen parturi, pyysi minua tuomaan sieltä mukanani alunakiviä, joita siihen aikaan oli lähestulkoon mahdotonta löytää Kanadasta tai Pohjois-Amerikasta. Värväsin mukana reissussa olleen setäni etsimään alunakiviä isääni varten, ja Michael löysikin kasan niitä vanhasta liikkeestä Luccassa, Toscanassa. Kokeilimme kumpikin noita alunakiviä, ja hitusen kliseisesti voisi sanoa että silmämme aukesivat traditionaalisten parranajotuotteiden upealle maailmalle.

RR_Michael
Michael

A: Siitäkö RazoRockin tarina sitten lähti?
J:
 No tavallaan kyllä, vaikka alunperin ajatus olikin vain tuoda maahan ja myydä noita alunakiviä, joihin olimme matkallamme ihastuneet. Siitä firma sai nimensäkin, höylän jälkeen käytetystä alunakivestä; ”RAZOR-ROCK”. Siinä vaiheessa ei meillä ollut vielä pienintä hajuakaan että lopulta päätyisimme maahantuomaan ja myymään valtaisaa valikoimaa klassisen parranajon tuotteita. Mutta niin vain aikaa myöten tapahtui, nälkä kasvoi syödessä ja palava intohimo klassiseen parranajoon vei eteenpäin.

A: Millaiset henkilökohtaiset siteet sinulla on Italiaan?
J: Isäni syntyi ja kasvoi Italiassa, itse asiassa molemmat vanhemmistani ovat asuneet osan lapsuudestaan Roomassa. Isovanhempani sekä äidin että isän puolelta ovat italialaisia, ja muuttivat aikanaan Kanadaan.

A: Miten olette rakentaneet kontaktiverkostonne?
J: Yritän itse käydä Italiassa ainakin pari kertaa vuodessa. Meillä on paljon ystäviä ja liikekumppaneita siellä, ja heidän luonaan on aina mukava käydä. Yleensä uutta liikekumppanuutta lähdetään rakentamaan aluksi puhelinneuvotteluin ja myöhemmin tapaamisin jos päätämme lähteä tekemään yhteistyötä. Tämä onkin työni parhaita puolia, rakastan Italiaa ja on mieletöntä että pääsen käymään siellä säännöllisesti.

A: Teidät tunnetaan ennen muuta siitä, että etsitte pieniä valmistajia ja artesaaneja, joiden kanssa teette diilejä tuotteidenne valmistuksesta. Mistä löydätte nämä kumppanit?
J: Se onkin vaikea osuus tässä hommassa, koska monet Italian artesaanit ovat hyvin pieniä ja yksityisiä toimijoita. Löydämme heitä kontaktiemme ja sinnikkään metsästämisen kautta. Yritämme verkostoitua mahdollisimman tehokkaasti ystäviemme ja liikekumppaniemme avulla. Sama pätee myös partasutien ja -höylien valmistamiseen – meillä on hyvä verkosto Italiassa jonka kautta autamme toinen toisiamme.

p160wt_1024x1024
Alkuperäinen P.160
rrp160newblktub_1024x1024
RazoRock P.160

A: Sitten muutama kysymys koskien muutamaa maineikasta tuotettanne. P.160 on legendaarinen italialainen saippua, jonka alkuperäinen valmistus lopetettiin vuosia sitten. Kuinka onnistuitte haalimaan sen omaan tuotantoonne?
J:
P.160 oli itse asiassa juuri se saippua, joka sai minut innostumaan todella vahvasti klassisesta parranajosta. Sen kautta jäin koukkuun vaahdon tekemiseen partasudilla. Meille tarjoutui tilaisuus ostaa viimeinen jäljellä ollut erä P.160:stä, joka oli valmistettu 2009 ja joka lojui erään varaston perukoilla Italiassa. Sen jälkeen jäljitimme kontaktiemme kautta alkuperäisen valmistajan, ja saimme ongittua alkuperäisestä reseptistä riittävästi tietoa jotta pystyimme aloittamaan sen tekemisen itse. Loppu on historiaa.

Santa Maria del Fiore
Santa Maria del Fiore

A: Entäs Santa Maria del Fiore? Tuota pienissä erissä tuotettua ja valtavan suosion saavuttanutta saippuaa odotettiin meillä Suomessakin kuin joulua. Mikä on sen tarina?
J: Saimme tietää että yksi artesaaneistamme oli ollut aiemmin mukana valmistamassa erästä maineikasta ja todella kallista saippuaa joka sisälsi lanoliinia (Ajomiehen välikommentti: Joelta en vahvistusta tähän saanut, mutta luulen että kyseessä on Santa Maria Novella Crema da Barba). Hän tiesi mistä voisimme saada sopivia tuoksuöljyjä saippuavalmistusta varten, ja periaatteessa pyysimme häntä tuottamaan samankaltaisen saippuan mutta tuplaamaan tuoksun määrän. Halusimme intensiivisemmän tuoksun, ja hän suostui siihen. Sitä valmistetaan aika rajoitetuissa erissä, ja se on ollut todella suosittu ja kiitelty saippua.

rrdonmarcosoapamazon_1024x1024
Don Marco
rrdondonatosoap_1024x1024
Don Donato

A: Kuka on Don Donato? Entä Don Marco? Miksi he ovat saaneet omat nimikkosaippuansa?
J: Donato on ystävämme joka asuu pienessä Settimo-nimisessä kaupungissa Torinon lähellä. Hän on mukana klassisen parranajon parissa omalla Extro-brändillään jolla on muutamia liikkeitä sekä myös omia tuotteita.  Hän on aivan mahtava tyyppi, ja halusin ikuistaa hänen kasvonsa saippuaamme koska hänen näkemisensä tuo minulle aina positiiviset fiilikset ja saa minut hymyilemään. Marco taas on ystävämme Roomasta. Hän oli käytännössä ensimmäinen RazoRockin tukija ja kannattaja, joka levitti sanaa Badger & Bladessa (Marco onkin varmasti monelle B&B:n lukijalle tuttu), tuki minua alusta asti ja ajoi minua eteenpäin. Annoimme hänen nimensä saippualle koska hän inspiroi meitä ja koska haluamme muistaa ihmisiä jotka ovat seisseet tukenamme alusta saakka.

rrmuddershavesoapopen_1024x1024
Mudder Focker

A: Mikä on Mudder Fockerin tarina? Siitä on tullut viime aikoina yksi ehdottomista omista suosikeistani. Miten se syntyi?
J: Se oli itse asiassa aika simppeli juttu. Italiassa käydessäni minulla on tapana käydä kuumissa lähteissä, ja Italiassa nämä lähteet ovat tunnettuja luonnonmudasta, jota käytetään kosmetiikassa ja ihonhoitotuotteina yleisesti. Olin aina halunnut tehdä parranajosaippuan joka sisältäisi tätä ”taikamutaa”, koska aavistin että siinä olisi mielettömän hyvät ajonjälkeiset ominaisuudet iholle. Löysimme yhden saippuavalmistajan joka auttoi meitä kehittelemään siitä Mudder Fockerin, ja tulos oli aivan loistava. Se on yksi omistakin suosikeistani.

rrsonofzeussoap1
Son of Zeus
rrxxxshavesoapnew1_1024x1024
XXX

A: Nyt on ihan pakko kysyä muutamista tuotteista joita teillä on valikoimissa, ja jotka muistuttavat tuoksultaan todella paljon kalliita designer-hajuvesiä; esimerkiksi XXX ja Son of Zeus ovat melko ilmeisiä esimerkkejä tästä. Onko teille tullut niiden takia mitään yhteydenottoja tai ongelmia?
J: Ei, ainakaan vielä. Hajuvesien valmistajat yleisesti ottaen eivät patentoi tuoksujaan, koska se tarkoittaisi että heidän täytyisi paljastaa tuotteidensa tarkka koostumus patenttia varten. Kun patenttiajat ovat vielä todella lyhyitä, ei siihen hommaan halua kukaan lähteä koska suoja on minimaalinen ja patentin rauettua reseptit ovat vapaata riistaa. Mutta itse asiassa osa tuoksuistamme on tehty niiden juuri samojen valmistajien toimesta jotka tekevät näitä kalliimpia designer-tuoksuja. Suurin osa on samankaltaisia, mutta muutamat tuoksut ovat itse asiassa täysin identtisiä, samoja tuoksuja kuin nuo kalliit designer-tuoksut.

A: Minkälainen sitten on RazoRockin tuotteen tavallinen syntytarina, tuoksuineen päivineen?
J: Saippuat ja aftershavet yleisesti saavat alkuinnoituksensa jostakin tuoksusta josta itse pidän. Italiassa käydessäni sitten speksaan toivomuksiani saippuavalmistajien kanssa, jonka jälkeen teemme yhteistyötä eri hajuvesivalmistajien kanssa ja yritämme hakea täydellistä tuoksusekoitusta saippualle. Useimmiten saippua syntyy siis tiiviinä yhteistyönä meidän, saippuapajan ja tuoksuvalmistajan kanssa.

rralumblockcasenew_1024x1024A: Mitkä ovat RazoRockin parhaiten myyvät tuotteet?
J: Parhaiten myyvä tuote on ensimmäinen ja alkuperäinen tuotteemme, eli RazoRock alunakivi. Myydyin saippuamme on RazoRock XXX.

A: Kertoisitko hieman omista parranajotottumuksistasi?
J: Ajan itse koko pään; sekä parran että hiukset. Pään ajan joka toinen päivä, ja parran 5-6- kertaa viikossa. Minulla on rotaatiossa valtava määrä erilaisia saippuoita ja suteja. En yleensä käytä parranajovoiteita, ellen sitten ole testaamassa uusia tuotteita kauppaamme varten. En oikeastaan enää käytä juuri lainkaan partaveistä, olen itse mieltynyt safety razor-höyliin. Veistä käytän enää ehkä 4-5 kertaa vuodessa.

A: Mitkä ovat henkilökohtaiset suosikkisi tuotteistanne?
J: Paha kysymys, koska käytän aika tuotteitamme säännöllisesti aika laajalla kirjolla. Kuten sanoin, saippuarotaationi on mielettömän suuri, ja suosikin valitseminen on melko mahdotonta. Pidän aftershaveistamme suuresti, käytän valmistuttamaamme deodoranttia, ja oma suurin heikkouteni on höylät. Olenkin todella ylpeä koneistetuista höylistämme joita olemme RazoRock-brändille luoneet, kuten Stealth Slant, Black Mamba ja Baby Smooth. Käytännössä siis koko RazoRockin tuotekirjo on kovassa käytössä.

A: Jos omista tuotteista on mahdotonta valita lempparia, kuinkas on sitten muiden valmistajien tuotteiden laita?
J: Pahanpa pistit taas.  Testailen käytännössä kuukausittain uusia tuotteita eri valmistajilta. Suosikkejani ja usein käytössä olevia saippuoita ovat Barrister & Mann:in, Catie’s Bubblesin, Reef Pointin, Shaver Heavenin, Tcheon Fung Singin ja Sapofinicio Varesinon saippuat. Höylien osalta testaan käytännössä jokaikisen markkinoilla olevan höylän, olen todella viehättynyt tuohon höylien maailmaan ja totaalinen höyläaddikti. Phoenix Artisan Accoutrementsin after shavet ovat itselleni todella mieluisia. Rehellisesti sanottuna minä vain rakastan vaihtelua ja valikoimaa. Minusta on mahtavaa testata mahdollisimman paljon erilaisia tuotteita, ja siitä onkin tullut rakas harrastukseni.

A: Onko teillä suunnitelmia laajentaa valikoimaa myös Italian ulkopuolelle? Esimerkiksi Ranskastahan tulee monia laatusaippuoita, kuten La Pere Lucien ja Martin de Candre.
J: Itse tuen täysin rinnoin kaikkia artesaani-saippuanvalmistajia, alkuperämaasta riippumatta. Olemme tällä hetkellä erikoistuneet italialaisiin saippuoihin, ja myymme myös joitakin amerikkalaisten artesaanien laatutuotteita. Jollakin aikavälillä haluaisin kyllä saada myyntiin myös juurikin esimerkiksi ranskalaisten saippuavalmistajien tuotteita.

rr logoA: Miten saatte pidettyä saippuoiden hinnat niin kohtuullisina? Tuotteenne ovat kuitenkin laadultaan laajalti tunnustettuja, ja suoraan artesaaneilta ostaessa hinnat tuntuvat olevan kovia.
J:
Käytännössä kyse on siitä että RazoRockin ja Italian Barberin parranajosaippuoiden kanssa pelaamme aika matalilla katemarginaaleilla. Tämä siksi että haluamme tarjota asiakkaillemme huippulaatua kohtuuhintaan. Meillä on myös aika hyvä verkosto Italiassa, joten pystymme ostamaan isompia volyymeja tavaraa jolloin saamme painettua tuotantohintaa alaspäin. Periaate on se, että emme halua olla ahneita RazoRockin tuotteiden kanssa. Se on tarkoitus olla merkki jonka tuotteisiin kaikilla on varaa. En ole itse juurikaan kiinnostunut myyntiluvuista enkä voitoista, vaan koko hommaa ajaa eteenpäin intohimo tätä mahtavaa harrastusta kohtaan, ja sen harrastuksen jakaminen muiden miesten kanssa. Ajattelemme itse niin että jos teemme tuotteistamme laadukkaita ja kohtuuhintaisia, koko klassisen parranajon suosio kasvaa ja pitkässä juoksussa me kaikki hyödymme siitä yhtä lailla.

A: Kuinka itse määrittelet laadukkaan parranajotuotteen? Mitä sellaisen tekemiseen tarvitaan?
J: Huipputuote on sellainen joka on tehty luonnonmukaisista ja ihoystävällisistä ainesosista, ja jonka ominaisuudet ovat kohdillaan. Henkilökohtaisesti pidän tärkeänä saippuoiden ja after shavejen osalta myös hyvää tuoksua, se on itselleni suuri osa nautintoa. Laatutuotteen valmistamiseen vaaditaan tottakai tietoa ja kokemusta, mutta ennen kaikkea siihen vaaditaan palavan intohimoista suhtautumista koko hommaan. Ilman sitä siitä ei tule mitään.

A: Miltä klassisen parranajon nykytilanne ja tulevaisuus mielestäsi näyttää? 
J: Se on koko ajan nousussa; pidän tätä vahvasti kasvavana trendinä, en missään nimessä ohimenevänä muoti-ilmiönä. Useimmiten kun mies valitsee traditionaalisen parranajon, siltä tieltä ei palata takaisin. Se on helposti saavutettavaa luksusta, joka on niin kohtuuhintaista että se on helposti käytännössä kaikkien miesten saavutettavissa. Ja kun sitä kerran kokeilee, on mielestäni mahdotonta palata takaisin cartridge-höylien ja purkkivaahtojen pariin. Liiketoimintamme on kasvanut mukavasti viime vuosina, enkä näe sen suhteen muutosta huonompaan niin kauan kuin jatkamme innovointia ja teemme tuotteillamme asiakkaat tyytyväiseksi. Aiomme jatkaa saippua- ja aftershave-tuotelinjojen tuotantoa ja laajentamista; ne ovat kuitenkin ydintuotteitamme ja asiakkaamme pitävät niistä. Suunnitelmissani on laajentaa oma höylätuotantomme harrastuspohjalta enemmän oikeaksi bisnekseksi kunhan saavutamme riittävän tieto- ja kokemustason.


IMG_6917A:
Mitä haluaisit sanoa niille Ajomiehen lukijoille jotka eivät ole kokeilleet RazoRockin tuotteita?

J: Jos pidätte perinteisistä italialaisista parranajosaippuoista kuten Cella, Proraso, Valobra ja niin edelleen, uskon että pitäisitte RazoRockin tuotteista kovasti koska ne ovat koostumukseltaan melko samanlaisia, mutta tarjoamme korkealaatuisen italialaisen saippuan huomattavasti laajemmalla tuoksuvalikoimalla. Tuotteemme ovat todella edullisesti hinnoiteltuja etenkin täällä Kanadassa ja USA:ssa, mutta suhteellisen maltillisia myös teillä Suomessa, joten kokeilemiseen ei kovin suurta riskinottoa tarvitse.

A: Muita terveisiä Ajomiehen lukijoille?
J: Iso kiitos olemassaoleville ja uusille suomalaisille asiakkaillemme jotka tukevat RazoRockia ja Italian Barberia. En koskaan lakkaa hämmästelemästä kuinka saamme tilauksia kirjaimellisesti ympäri maailman. Internetistä on totisesti tullut koko maailmanlaajuinen, globaali markkinapaikka.

Iso kiitos haastattelusta, Joe!
RazoRockista ja sen tuotteista löytyy lisätietoa juuri uusituilta nettisivuilta.

RazoRockin tuotteita myy Suomessa Vapaaherra, joka tarjoaa Ajomiehen lukijoille syyskuun loppuun asti 10% alennuksen koko RazoRock-tuotevalikoimasta alennuskoodilla RAZOAJO

IMG_6919

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s